Onder de indruk van de mooie bouwwerken van de Wari- en Incabeschavingen.

29 juli 2018 - Písac, Peru

We staan voor een grote poort. Gebouwd door de Wari beschaving als aquaduct om de nabijgelegen stad Pikillacta te voorzien van water.  De Wari beschaving beleefde zijn hoogtij dagen van 600-800 na Christus. Veel van de bouwwerken van de Wari zijn later door de Inca's doorgebouwd. Zo hebben de Inca's  dit aquaduct verbouwd tot de verdedigingspoort Rumicolca om de westelijke route naar de hoofdstad Cusco te controleren. Prachtig hoe de vallei achter de poort zich vernauwd tot de plek waar de poort staat. Niemand kon er ongezien door.

Pikillacta is het  nabijgelegen ceremoniële centrum van de Wari- beschaving, dat zich uitstrekte over meerdere vierkante kilometers tegen een bergwand. Je ziet duidelijk dat de Inca's dit centrum met rust hebben gelaten. Waar de Wari wat slordiger omgingen met het steenwerk, zien wij inmiddels duidelijk het verschil tussen de geperfectioneerde Inca manier van bouwen en de Wari. Hier werden ook feesten gehouden en zijn offerputten gevonden. Yvonne voorspelde al dat er een offerput was en ook 'zag' ze ons trouwen met een grote menigte die ons vanaf de kanten van de lange ceremoniële gangen toewuifden en offerandes toewierpen.

Tipon is een meesterwerk van de Inca's. In een vallei op 3400m hoogte hebben de Inca's tussen twee waterbronnen in de bergen een ingenieus bouwwerk gemaakt bestaande uit valleibrede terrassen met een uitgebreid netwerk aan irrigatiekanalen. De site is waarschijnlijk ook gebruikt als laboratorium voor landbouw producten, vanwege de verschillende micro klimaten die zijn ontdekt op deze site. Ook is er een mooie Intihuatana of Zonnetempel. Kijk verder maar naar de foto's en video's.

CU around.

1. Johannes van den van den Berg:
    2 augustus 2018
    Weer een mooi verslag hoor.