Het mysterie van de Nazcalijnen...a bird eye view

6 augustus 2018 - Nazca, Peru

De fontein spuit water omhoog. En het valt weer naar beneden kletterend. In de Nazca woestijn 600 kilometer onder Lima valt zo goed als geen regen. Het is er warm. Strak blauwe lucht en een brandende zon. 1500 jaar geleden woonden hier de Nazca's. Een van de vele volkeren die in Peru en in de  Andeslanden hebben geleefd. Ook zij zochten water. Ook zij ontdekten waterbronnen in de woestijn en de bergen die de woestijn omgeven. Een aantal Nazcalijnen wijzen dan ook rechtstreeks naar waterbronnen in de oneindige woestijn.

Relatief gemakkelijk konden de Nazca's lijnen en figuren maken op de droge woestijngrond. Met een platte steen schraapten ze de bovenlaag weg van de donkere woestijnbodem, waardoor een lichte haast witte ondergrond zichtbaar werd. Zo maakten ze over een gebied van enkele honderden verkante kilometers duizenden hiëroglyfen in het zand. Veel lijnen die kilometers lang zijn en zelf doorlopen tot over de bergen. Ook veel pyramidevormen. En natuurlijk ook de bekende dieren: de aap, de condor, de papegaai, de ruimtevaarder, de kolibrie, de spin, de orka en zo worden er nog telkenmale nieuwe tekens ontdekt.

De kamer van Maria Reiche in ons hotel is leeg. Het lijkt wel alsof ons hotel de plek is waar Maria haar leven heeft doorgebracht. Aan de muren foto's van Maria op haar knieën in de woestijn. Of op een trap die vastgehouden wordt door Peruaanse mannen. Maria is in de jaren 90 overleden en ze heeft haar laatste dagen inderdaad doorgebracht  in ' ons ' hotel. Veertig jaar van haar leven heeft ze gewijd aan het mysterie van de Nazcalijnen. Waarom maakten de Nazca's immens grote figuren in het zand van de woenstijn, als de alleen maar vanuit de lucht in zijn geheel gezien konden worden? Waarom immens lange lijnen en strepen en pyramides die kaarsrecht en met een nauwkeurige precisie in de woestijngrond zijn afgeschraapt? Als je op YouTube Nazcalijnen intoetst, vind je de meest wilde verklaringen. De lijnen en pyramidevormen zijn tekens voor de landingsplaatsen voor buitenaardse wezens. De Nazca's hadden luchtballonnen waarmee ze in de lucht over de woestijn konden vliegen. Wanneer je de Nazcalijnen doortrekt over de aardbol, dan komt een kruispunt exact terecht op Ankor Wat, het tempelcomplex van de dynastie die ook 1500 jaar geleden grote delen van Cambodja, Thailand en Laos als rijk had. Toeval?

De meest logische verklaring lijken er meerdere te zijn. Ja de lijnen verwijzen naar waterbronnen? Ja de lijnen verwijzen naar de winter- en zomerzonnewende: de langste en de kortste dag van het jaar waarbij de zon opkomst exact op plekken waar een belangrijke Nazcalijnen in de woestijn en i n de bergen is uitgegraven en geschraapt. En ja de dierenfiguren werden gebruikt voor ceremoniële doeleinden, waarbij pelgrims uit het hele Nazcagebied naar deze woestijn kwamen en op en langs de lijnen en de figuren van de dieren liepen. En potten stukgooiden op de hoeken en op plaatsen waar lijnen elkaar kruizen. Dit is ontdekt omdat er veel scherven van potten gevonden zijn en de aarde een veel grotere dichtheid heeft vlak naast de dierenfiguren dan elders in de woestijn.

Ik smul van dit soort mysteries. In de hotelkamer hebben we met z'n vieren een YouTube docu gezien ter voorbereiding op onze vlucht over de Nazcalijnen vandaag. Klik hier: https://youtu.be/jIkPm5-7tBs

Dankzij Maria Reiche (in vier minuten https://youtu.be/WqCmQ4HVGZQ ) heeft de Peruaanse regering de Nazcalijnen tot beschermd gebied verklaart. Dankzij haar is het nu Unesco wereld erfgoed. In de vertrekhal van het Maria Reiche AirPort zitten we te wachten op onze vlucht. Zestien stoeltjes zitten vol met zestien nieuwsgierige mensen. Peurta 1 is de gate die we moeten hebben. Gelukkig hebben we allemaal onze reisziekte pillen genomen. Het vliegtuig gaat ongeveer 15 bochten maken om alle passagiers alle figuren te laten zien. Gewoon overgeven in de zakjes en de zakjes mee nemen naar huis grapt de piloot. We lachen en lijken niet zenuwachtig...en toch spannend en opwindend tegelijkertijd.

Indrukwekkend is de tocht over de woestijn. Niet alleen vanwege het 12 persoons Chesna vliegtuigje dat rammelt en met een propeller het luchtruim doorzeeft. Vooral de witte lijnen, kaarsrecht in de woestijn, de concentrische cirkels wel tien in elkaar gedraaid maar ook de figuren in het zand en in de bergen uitgeschraapt van 100 tot wel 300 meter lang of breed. Heerlijk dat er geen eenduidige verklaring voor is.

Heerlijk dat er nog mysteries zijn op deze aarde en bijzonder hoe deze volkeren zo in balans leefden met de natuur, de kracht van de natuur en daarmee ook het respect voor de natuur. En dan te bedenken dat wij ook integraal onderdeel uitmaken van diezelfde natuur. Waar wij de natuur vooral willen beheersen en beïnvloeden heeft de natuur zijn eigen kracht. Zoals dit filmpje nadrukkelijk laat horen.   https://youtu.be/WmVLcj-XKnM

Kijk er maar eens even naar....en besef je: hoe ga jij om met de natuur en hoe ga jij om met de natuur in jou? Mensen bestaan voor 80% uit water en in de kern zijn wij allemaal energie in vorm. Onze zintuigen zien, ruiken, voelen en horen de vorm en de buitenkant. Ik ben opgehouden tijd te managen. Ik manage tegenwoordig alleen nog maar mijn energie. Dat geeft rust en ruimte......

1. Pamela:
    11 augustus 2018
    Dit soort "mysteries" zijn geweldig! Ik heb het beleefd in Egypte tijdens een Nijlcruise langs vele tempels..dan besef je hoe klein je bent als mens. Er is zoveel meer en er valt nog zoveel te ontdekken op onze prachtige aardbol. Blijf vertellen!! Ik geniet van jullie reisverslagen, foto's en filmpjes.
  2. Johannes van den van den Berg:
    Een mooi verslag hoor.
  3. Annieboeters:
    11 augustus 2018
    Wat een mooi verhaal.lekker genieten xxx
  4. Hanneke veldhorst:
    11 augustus 2018
    wow, dat is interessant...................heb op Google heel veel gevonden maar raadsel Nazca is nog lang niet opgelost, fascinerend, geniet ervan , (emoticon: big smile)
  5. Bernetta:
    13 augustus 2018
    Mooi om jullie reis op deze manier mee te beleven!