Javier en Oscar

20 juli 2018 - Lima, Peru

Javier is al drie jaar taxichauffeur. En hij vindt het leuk werk. Hiervoor repareerde hij machines en werktuigen. Dit werd m echter te zwaar. Op z'n 59e besloot hij te veranderen van beroep en taxichauffeur te worden. Nu heeft ie met zijn familie een aantal taxi's. Hij heeft drie dochters en twee zoons...ze studeren of hebben gestudeerd en zijn broer woont in Amerika.

Ik laat me weer even vallen op de achterbank naast Yvonne. We zijn op weg naar het vliegveld voor onze vlucht naar Cusco. Deze meneer heeft zijn leven best goed voor elkaar zo te horen. Leuk om met hem over van alles en nog wat te praten.

De nieuwe president krijgt best moeilijk, babbelen we verder.  Hij is net drie maanden aan de macht en heeft vandaag een belangrijke vergadering in het Congres. De vorige president is wegens corruptie afgetreden. Hij had in Maimi miljoenen dollars ontvangen van de Metro maatschappij die de Metro van Lima mag aanleggen. Lima groeit zo hard en heeft zoveel verstopte wegen met zoveel auto's dat een metro noodzakelijk is geworden, ook om het milieu in de stad leefbaar te houden. Daarom was er gister een protestmars in de stad. De bevolking is alle corruptie beu. Zelfs Justitie speelt onder een hoedje met de regering, waardoor de rechtspositie van de gewone Peruaan niet meer zeker is als er grote commerciële belangen in het spel zijn. Dit moet maar eens afgelopen zijn.

Nu snappen we ook het schoon vegen van het plein gister, de vele politie en de broeierige sfeer in de stad. Nadat we over de hekken waren geklommen op Plaza de Armas hebben we nog wat rondgelopen, maar we konden niet echt meer aarden in de stad. Gezellig was t ook niet met rond marcherende politie kolonnes, tankwagens en mensen met spandoeken. We namen de bus terug en belanden zo bij ' onze' Panetteria in Barranco voor een goede Espresso Machiato.

Voordat we ons vliegtuig binnenstappen heb ik het met Javier over zijn droom als hij met pensioen gaat over drie jaar. Hij wil terug naar zijn geboortedorp op het platteland in de bergen. Geen auto's, maar paard en wagen en een eenvoudig leven in en met de natuur. Zijn 91 jarige vader woont daar nog...met een warme handdruk en een glimlach nemen we afscheid van Javier....wat een aardige man.

3326 meter boven de zeespiegel landen we op het vliegveld van Cusco. Cusco is de oudste stad in Zuid Amerika die de afgelopen duizenden jaren continu bewoond is en was eens de rijke hoofdstad van het Inca Koninkrijk. Wonderlijk om tussen de bergen te vliegen en opeens te landen op een plateau middenin de bergen.

In de taxi van Oscar rijden we over de bergen die Cusco omsluiten naar Pisac in de Valee Sagrado. Oscar kan geen Engels dus we oefenen met ons Spaans. Oscar is al 15 jaar taxi chauffeur, heeft een leuk huisje op een berg en is de vaste taxi van Patries. Hij brengt ons naar een bungalowtje in de bergen waar we de komende twee weken kunnen resetten en ons kunnen verbinden met de prachtige bergen, riviertjes, oude Inca-paadjes en de vele Inca sites die deze omgeving rijk is. Machu Picchu doen we met de jongens over vier weken. Andere minder bekende en op rotsplateaus gelegen Inca sites bezoeken we zelf door het Incapad langs ons huisje naar boven te volgen....

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl