Eigenzinnig Arequipa: relaxte sfeer in koloniaal stapje met drie vulkanen als buur

8 augustus 2018 - Arequipa, Peru

Daar waar Peru de onafhankelijkheid van Spanje in 1821 als nationale feestdag heeft, viert Arequipa 'La fundacion' : de dag waarop de Spanjaarden de stad Arequipa stichtten omstreeks 1540. Hoe lastig ze t ook vinden om tweede viool te spelen naast Cusco als grootste trekpleister van Peru, zijn de Arequipa een trots en eigenzinnig volk. Artistiek, actief in de landelijke politiek, veel aandacht voor 'preservation of nature' , een erg goede keuken en fantastische natuur in de omgeving.  Daar waar Vallee Sagrado ofwel de Heilige Vallei bij Cusco een plek is met vele oude en goed bewaard gebleven Incasteden, is de Colca Canyon bij Arequipa de plek waar lang voor de Inca's al het terrassensysteem uitgevonden werd en de hele Canyon bezaaid is met terrassen. Een gezonde concurrentie dus.

We hebben twee vrije dagen in de stad voordat we ons geplande programma met Maurice ingaan , te starten met een Mountainbike toer in de omgeving van Arequipa op vrijdag.

Veel fruit bij bij het ontbijt, lekker met Joghurt, een Nederlander die met zijn  Peruaanse vrouw Posada el Castillo runt, ons hotel een Free Stalking Tour door de stad en natuurlijk ook hier een indrukwekkende Plaza de Armas met een kathedraal die de gehele westkant van de Plaza bestrijkt en ...kijk de foto's maar... video's lukt ff niet haha

We liggen beide dagen van ca. 1530 - 1730 bij het zwembad van ons hotel in de namiddagzon uit te rusten... Dan pakken we in de avond een taxi naar het centrum. Ook prima te lopen, maar 4 Soles voor een taxiritje van 5-10 minuutjes is ook fijn. Deel door vieren en je hebt euro's. Een euro dus......

De eetwedstrijd die Jesse is gestart in Nazca zetten we door in Arequipa. Jij kiest zelf het restaurant en de anderen beoordelen vervolgens jouw keuze.Jesse koos de TripAdvisor favoriet, Yvonne koos op gevoel haar restaurant, waar we een uur moesten wachten op ons eten, Mats in Arequipa een dakterras van een leuk restaurantje achter de kathedraal...en ik? Ik wilde ' pre Inca food' eten. Op de Plaza de Armas met uitzicht op een prachtig verlichte kathedraal aten we Alpaca vlees, gebakken op een steen met alleen maar zout....olie, uien, knoflook en alle andere ingrediënten hebben de Spanjaarden meegenomen vanuit Europa..

Het alpacavlees was verrukkelijk, wat weinig en na een glimlachende klant bij de baas, kregen we nog vier extra stukken. Als bijgerecht kregen we drie soorten aardappelen en maïs. Yvonne had een salade die ze niet lekker vond....benieuwd naar de scores.