Incatrail dag 1: met de mountainbike van 4000 naar 1250m afdalen

18 augustus 2018 - Santa María, Peru

Zes robocops op de top van de berg. De zwarte beenbeschermers, elleboogbeschermers, het vest met borst en rug protectors, de helm en de zwarte handschoenen....we zien eruit als krijgers klaar voor de strijd tegen een vijand....de zes mountainbikes die klaar staan verraden wat anders.....Nina en Lowi blijken geen verliefd stel maar broer en zus...ze zijn leuk samen, Nederlands en we hebben lol samen. Jesse en Mats hebben een hele goede klik met ze....

De sneeuw, de koele berglucht en de rauwe pieken en dalen maken langzaam plaats voor meer groen, meer bomen, meer vegetatie, hangplanten, palmen en weelderig begroeide berghellingen en dalen......de bergweg slingert naar beneden....we mogen onder geen beding de gele middenstreep over...want het tegemoet komende verkeer.... Een paar auto's en af en toe een bus en vrachtauto zijn fietsers niet gewend en toeteren om in te waarschuwen.....

De wind blaast langs m'n gezicht....de achterbanden van Mats zijn MTB spatten een deken van druppels water in mijn gezicht als hij in de bocht van de weg door een diepe plas water rijdt....omdat het watervalletje van de bergbeek die zijn weg naar het dal vindt hier over de weg heen stroomt....Nina krijgt mijn lading over haar heen.....klikklikklik doet het fototoestel van onze chauffeur die om de hoek staat en ons op de foto zet.....

We zijn de snelste groep ooit.....om 1130 staan we uit te hijgen bij een dorpje...moe en voldaan hebben we met snelheden van 50-60 km per uur de tocht afgelegd...wat gaaf....steeds iemand anders voorop.....rustig je laten voortduwen door de zwaartekracht, dan weer hardtrappend om meer snelheid te maken en de anderen in te halen.... Een mooie eerste dag van de vierdaagse Jungle Incatrail....

Het koele water raakt de rand van mijn zwembroek...brrrrrrr, de wildwater rivier stroomt een paar meter verderop met grote snelheid langs ons heen......achter de brug proberen vier groepen hun boten in de goede positieve brengen om te starten met hun wildwater rafting tour.....we hebben besloten deze activiteit over te slaan......en te gaan zwemmen in de rivier....Yvonne ging het dorpje in....lekker even met Jesse en Mats.....klauterend over de rotsen hebben we een kleine lagune met rustig kabbelend water gevonden die door grote rotsblokken wordt afgescheiden van de wild stromende rivier......' niet te dicht bij de stroming jongens.....!', roept de vader in mij naar mijn volwassen zonen....

Nina, Jesse en ik winnen drie potjes Djenga van het team met Lowi, Mats en Yvonne. John Big Daddy (my warrior name), is geen gids als de andere....dit is een speciale Incatrail, met spelletjes, een competitie tussen twee teams en we vinden het leuk!!! Blij, enthousiast en moe stappen we in bed.....Morgen de zwaarte dag...10 uur lopen door de jungle